Regulaarselt hooldatud ja heas seisukorras ratastool tagab sujuva ja ohutu liikumise. Vahel juhtub, et abivahendit kasutatakse teadmatusest viisil, mis võib kahjustada tooli osi või põhjustada ratastoolis istuja jaoks ohtliku olukorra. Invaru töökoja juhataja Martin Valter ja teenindusjuht Kadri Lemberg selgitavad, milliseid eksimusi ratastoolide kasutamisel tehakse ja toovad välja soovitused abivahendi hea seisukorra ja ohutuse tagamiseks.
Seisupidureid kasutatakse sõidupidurina
Ratastooli pidurid on mõeldud seisva ratastooli fikseerimiseks. „Kui pidureid kasutatakse sõidu ajal, põhjustab see nii rehvide kui piduriklotside väga kiiret kulumist. Et seda vältida, tuleb abivahendi peatamiseks kasutada rataste küljes olevaid rõngaid,“ selgitab töökoja juhataja Valter. Juhtivterapeut Lembergi sõnul võivad kulunud pidurid kasutaja ka ohtu seada. „Näiteks siirdumisel ratastooli võib nõrgalt hoidvate piduritega abivahend eest ära liikuda ning inimene seetõttu kukkuda ja viga saada,“ kirjeldab Lemberg. Spetsialistid on ühel meelel, et pidurite seisukorrale tasub regulaarselt tähelepanu pöörata ja vajadusel kulunud osad välja vahetada.
Meres käimine või dušitoolina kasutamine
Ratastool ei ole mõeldud liiga märjas keskkonnas kasutamiseks ja seetõttu tuleb vältida sellega vees käimist. „Kõige rohkem kahjustab tooli osi soolane merevesi, aga ka dušitoolina kasutamine ei ole kuigi hea mõte,“ toob Valter näiteid ratastooli rikkuvatest kasutusviisidest. Pesutoiminguteks soovitab ta hankida pigem spetsiaalse dušitooli, mida saab nii osta kui üürida.
Valter paneb ratastooli kasutajatele südamele, et mida niiskemates tingimustes ratastooliga viibitakse, seda tihedamalt tuleb seda hooldada. Ühtlasi toob töökoja juhataja välja, et ka hoiustada ei tohi ratastooli niisketes tingimustes, kuna on oht, et abivahend võib roostetama hakata. „Kinni roostetanud liigendkohad ei võimalda ratastel enam korralikult veereda ja kuna korrodeerunud kinnitused ei tule enam lahti, võib ka ratastooli reguleerimine väga keeruliseks osutuda,“ selgitab Valter. Sarnaste probleemide vältimiseks soovitab ta ratastooli kasutada ja hoiustada võimalikult kuivades oludes. Loomulikult tuleb ette sedagi, et liigutakse vihmas ning siis võib kasulikuks osutuda spetsiaalne ratastoolikasutaja vihmakeep.
Abistajad tõstavad tooli valest kohast
Ratastooli tõstmisel tuleb hoida tootja poolt ette nähtud kohtadest või raami jäikadest osadest. Vaid üksikutel ratastoolidel on lubatud abistaja käepidemetest tõstmine ja seepärast tasub alati tutvuda tootja koostatud kasutusjuhendiga. Tõstmiseks sobimatutest käetugedest, -pidemetest või jalatugedest hoides on arvestatav võimalus, et detailid, millest haaratakse, purunevad ja tool kukub koos selles istuva inimesega. Lemberg toob näite võimalikust ohust: „Osadel mudelitel on saatja käepidemed kõrguses reguleeritavad ja kuna need on üles-alla liigutatavad, saab neid lahti ja kinni keerata. Kui liigutakse treppidel ja abistaja käepidemed ei ole korralikult fikseeritud, võib tool nende küljest lahti tulla.
Et toolis istujat mitte ohtu seada, peab abistaja treppidest liikudes haarama seljatoe raamist, mitte käepidemetest. Niisiis paneb juhtivterapeut südamele, et ratastooli transportimisel hoitaks raami jäikadest osadest ja lisab, et kui käetugedest tõstmine on mingil põhjusel vältimatu, tuleb veenduda, et kinnitused on väga tugevalt fikseeritud. Valter lisab, et eelnevat arvesse võttes on oluline mõista, et tihti treppidel kasutatav ratastool vajab ohutuse tagamiseks tavapärasest sagedasemat hooldust.
Lisaseadmete vale või keelatud kasutamine
Ratastoolidele on saadaval mitmesugust abistavat ja mugavust pakkuvat lisavarustust. Näiteks suur lisaratas Freewheel muudab ebatasasel pinnasel või sügavas lumes liikumise oluliselt lihtsamaks. „Tasub teada, et lisaratta korrektseks paigaldamiseks on tarvis spetsiaalset jalatuge, kuna sobimatu tugi võib kergesti puruneda. Ka elektrirataste paigaldamisel tuleb olla tähelepanelik ja veenduda, et kõik on nõuetekohaselt kinnitatud. See on oluline, kuna valesti paigaldatud lisaseadmed võivad lõhkuda tooli ja põhjustada kukkumisohtu selle kasutajale,“ selgitab töökoja juhataja.
Lemberg lisab, et ettevaatlik tuleb olla ka ratastoolile seljakoti lisamisel, kuna lisaraskus võib muuta abivahendi kasutusomadusi. „Näiteks võib aktiivratastooli külge seljakoti asetamine muuta tooli raskuskeset ja inimene seetõttu koos tooliga selili kukkuda,“ põhjendab juhtivterapeut. Seepärast on oluline, et mistahes eseme paigaldamine ratastooli külge oleks hästi läbi mõeldud ja ei ohustaks toolis istujat.
Kasutuskaal ületatakse
Ratastoolidel on olemas tootja seatud kasutuskaal, mida tasub kindlasti teada. Kui kasutaja kaal on vahepeal muutunud, võib juhtuda, et istmele avalduv surve ületab ratastooli kandevõime. Nii võib tekkida oht, et näiteks ratastooli katted ei pea vastu või rehvid ja kodarad purunevad. „Selline ratastool vajab kindlasti sagedamini hooldust, kuigi mõistlikum on abivahend sobivama vastu välja vahetada,“ soovitab Valter. Lemberg toob välja veel teisegi probleemi, mis vales mõõdus abivahendiga võib kaasneda: „Lisaks põhjustab liiga kitsas toolis istumine kasutajale ebamugavust ja ülemäärase surve tõttu võivad tekkida ka nahaprobleemid.“ Niisiis soovitavad Invaru spetsialistid jälgida, et abivahend oleks kasutaja jaoks õige suurusega.
Ratastooli kasutamisel tasub kinni pidada teatud kasutuspõhimõtetest, mille järgimisel säilib abivahendi hea seisukord ja sõidumugavus. Elus tuleb siiski vahel ette ka olukordi, kus mittesoovitavad kasutusviisid on kahjuks vältimatud. Selliste olukordade ilmnemisel tuleb ratastooli seisukorrale kindlasti kõrgendatud tähelepanu pöörata ja tagada, et abivahend saab õigel ajal hooldusesse viidud. See on oluline, kuna tehniliselt korrast ära ratastool võib ohtu seada selle kasutaja. Ratastooli hooldusesse saatmiseks tuleks võtta Invaruga ühendust telefonil 602 5400 või kirjutada oma soovist aadressile info@invaru.ee.